Zdravstveni nasvet na daljavo – telemedicina

V času pandemije, ko je bilo težje priti do svojega zdravnika, je zaživelo svetovanje na daljavo. Tudi na področju duševnega zdravja. Če smo bili prej do takšnega stika z zdravnikom zadržani, je zdaj za nekatere postal nujna, za druge pa dolgo pričakovana praktična rešitev. Raziskave kažejo, da so nasveti zdravnika na daljavo enako učinkoviti kot nasveti ob obisku zdravnika v ordinaciji.

Vsak od nas se je že kdaj odpravil na dolgo pot do zdravnika v oddaljeni kraj. Čakal v čakalnici, vpijal vonj čistil in razkužil, spremljal premike osebja po hodniku, nestrpno čakal na vrsto ali pa prijetno poklepetal s čakajočimi. In dočakal svoj trenutek z zdravnikom.

Nove rešitve v času izrednih razmer

Številnim ljudem je pandemija na najrazličnejše načine otežila življenje. Tisti, ki morajo redno hoditi na zdravniške preglede ali pa potrebujejo samo nasvet, morda  niso imeli možnosti priti do svojega izbranega zdravnika, saj ni bilo priporočljivo zapuščati doma.

32-letna Neža se je okoli 20. tedna nosečnosti začela slabše počutiti, bila je brez volje in pretirano zaskrbljena. Ni se mogla zbrati, ni imela potrpljenja, mož in triletna hčerka nista nič naredila prav. Nosečniške težave? Ni se ji zdelo tako. Zavedala se je, da nekaj ni v redu in da njeno slabo počutje zagotovo vpliva tudi na otročička v trebuhu. Ko je bila noseča 23 tednov, se je začela pandemija z vsemi ukrepi. Vsi so ostali doma, zdravi, a se je bala okužbe, ni upala biti z možem in hčerko, večino časa je preživela v svoji sobi. Moža je zelo skrbelo in vedel je, da čim prej potrebuje posvet z družinskim zdravnikom.

Zdravstveni nasvet na daljavo

Telemedicina, torej medicina na daljavo, omogoča stik z zdravstvenim osebjem preko video ali telefonskega klica od doma, pravzaprav od koder koli. S strokovnjakom se lahko posvetujemo o zdravstvenih težavah, zdravilih, izvidih ali kronični bolezni, ne da bi se osebno zglasili v ordinaciji.

Poleg pogovora po telefonu, videoklica, izmenjave vprašanj in odgovorov v klepetalnici ter po elektronski pošti sodobne tehnologije omogočajo povezavo na daljavo tudi z merilcem tlaka, tehtnico, števcem tablet, merilcem krvnega sladkorja in podobno. Tako zdravnik neposredno dobiva zanesljive podatke o zdravstvenem stanju svojih bolnikov.

V Sloveniji je okviru javnega zdravstva potekal projekt s področja telemedicine za spremljanje bolnikov z nekaterimi kroničnimi boleznimi. Pri bolnikih z napredovalim srčnim popuščanjem so tako uspeli zmanjšati število hospitalizacij za skoraj 20 odstotkov, pri bolnikih s sladkorno boleznijo in povišanim krvnim tlakom pa so lažje vodili evidenco. V tujini so ugotavljali zmanjšano število obiskov urgence, zapletov in hospitalizacij. Skrajšali so ležalno dobo, zmanjšali število obiskov v ambulantah, izboljšali terapijo in laboratorijske parametre. Projekt naj bi bil v obravnavi na Ministrstvu za zdravje.

Enostavno in udobno do nasveta zdravnika

Tovrstni stik z zdravnikom v Sloveniji in tudi drugod do začetka pandemije ni bil običajen. Ko so spraševali ljudi, kako so razmišljali, ko so prvič uporabili to storitev, so največkrat odgovorili, da so bili sprva nekoliko skeptični, potem pa presenečeni nad tem, kako enostavno in udobno je bilo, prihranilo jim je veliko časa in skrbi.

Mož je poklical družinskega zdravnika in Neža se je pogovorila z njim. Pomirila se je, dobila navodila ter se dogovorila za kontrolni pregled po telefonu čez en teden.

Ko so raziskovali, ali je pogovor z zdravnikom na daljavo enakovreden obisku v ordinaciji, so ugotovili, da je videoklic enako učinkovit. Izbrani zdravnik lahko na daljavo svetuje, prilagodi terapijo, potrdi diagnozo, če ni potreben telesni pregled. Tako zdravstvene storitve ne izgubijo na kvaliteti, postanejo pa bolj dostopne, kar bolniki in zdravniki dobro sprejemajo.

V praksi se je pokazalo, da pogovor bolnika z zdravnikom, ki ni njegov družinski oziroma izbrani zdravnik, služi predvsem kot dodatno pojasnilo o simptomih, ki jih pacient doživlja, in da ta zdravnik ne postavlja diagnoze. Lahko pa s svojim strokovnim mnenjem pomaga bolniku pri odločanju o nadaljnjih korakih ter ga razbremeni tesnobe in pretiranih skrbi.

Po enem tednu se je nekoliko bolje počutila, a ni se mogla otresti nepotrebnih skrbi. Zdravnik ji je priporočil pogovor pri psihologinji. Neži so bolj ustrezali pogovori na daljavo, z videoklicem. Po nekaj tednih je bila veliko bolj sproščena in spet je občutila veselje do življenja.

Telemedicina za vse starostne skupine

Kaj pa starejši ljudje? Med njimi je zagotovo veliko takih, ki se težje privadijo na nove načine dela in tehnologije. Zanimivo je, da imajo na primer v Veliki Britaniji pri tem manj težav kot v Sloveniji. Vendar pa vaja še vedno dela mojstra. Ljudje vseh starosti smo se v času ukrepov zaradi pandemije naučili uporabljati različne aplikacije in tako nam tudi posvet z zdravnikom na daljavo ne bo povzročal preglavic. Morda nam bo celo olajšal življenje.

NAJNOVEJŠI PRISPEVKI