Priporočeno pridobivanje telesne teže v nosečnosti

Pogosto vprašanje bodočih staršev pa tudi zdravstvenih delavcev je, kakšno je idealno povečanje telesne teže v nosečnosti. Jasnih znanstvenih dokazov o tem, koliko kilogramov je priporočljivo pridobiti v nosečnosti, je malo. Dokazano pa je, da ima prekomerno pridobivanje teže dolgoročen škodljiv vpliv tako na matere kot na otroke.

Pri svetovanju nosečnicam se danes najpogosteje uporabljajo priporočila Ameriškega združenja porodničarjev in ginekologov o pridobivanju teže v nosečnosti. Po teh priporočilih je svetovano povečanje teže odvisno od teže, ki jo ima ženska ob zanositvi. Ker so ženske različno visoke, se upošteva indeks telesna mase (ITM, body mass index), ki je razmerje med težo in višino nosečnice. Vsak si ga zlahka izračuna tako, da svojo težo v kilogramih deli z višino (v metrih) na kvadrat. Na spletu obstajajo številni programi, ki iz teh dveh podatkov izračunajo ITM oz. BMI.

Nosečnicam, ki imajo ob zanositvi normalno težo – ITM med 18,5 in 25 kg/m2 – priporočamo, da v nosečnosti pridobijo od 11,5 do 16 kg.

Presuhim nosečnicam – ITM pod 18,5 kg/m2
priporočamo, da v nosečnosti pridobijo od 12,5 do 18 kg.

Nosečnicam, ki imajo prekomerno težo – ITM med 25 in 30 kg/m2
priporočamo, da v nosečnosti pridobijo od 7 do 11,5 kg.

Nosečnicam, ki presegajo – ITM 30 kg/m2
priporočamo, da v nosečnosti pridobijo od 5 do 9 kg.

Nosečnicam, ki so noseče z dvojčki, priporočamo da pridobijo več kilogramov, in sicer približno 5 kg (do maksimalno 10 kg) več kot tistim, ki so noseče z enim plodom.

Nasveti za primerno pridobivanje teže v nosečnosti

Pridobivanje teže naj bi bilo enakomerno po trimesečjih, čeprav je bolj pogosto in realno, da se nosečnice v drugi polovici nosečnosti zredijo več kot v prvi. Na to morajo biti nosečnice pozorne. Pridobivanje naj bi potekalo postopno z zdravo hrano in rednimi obroki – svetovanih je pet obrokov na dan.

Prekomerno pridobivanje teže je najlažje preprečiti z rednimi, manjšimi obroki zdrave hrane in z zmerno, a redno (vsakodnevno) telesno aktivnostjo.

Namerno hujšanje v nosečnosti ni priporočljivo, se pa številnim zgodi, da v prvih tednih shujšajo zaradi slabosti. To hujšanje ni nevarno, če ne traja več kot nekaj tednov in nosečnica ne dehidrira. Pri hujšem bruhanju v nosečnosti in pomanjkanju apetita je najpomembnejše, da nosečnica pije dovolj tekočine. Ob daljšem bruhanju ali zelo slabem počutju svetujemo, da nosečnica poišče zdravniško pomoč. Zdravniki preverimo, ali je prisotna dehidracija, in po potrebi damo infuzijo tekočin. Nosečnicam, ki niso dehidrirane in uspejo piti dovolj tekočine ter jesti, za lajšanje slabosti pomaga medicinska hipnoza.

Nosečnicam svetujemo, da pijejo vodo ali kakšno drugo tekočino po požirkih in jedo lahko hrano oziroma tisto, kar jim ustreza. Pogosto jim tekne suha hrana (krekerji, palčke, suho sadje) ter sladke pijače. Svetujemo tudi počitek, kratke sprehode in izogibanje stresu.

Ker je nosečnost čas, ko so ženske bolj dojemljive za nasvete in so bolj pripravljene spremeniti življenjski slog, je pomembno, da v tem času dobijo ustrezne nasvete glede zdrave in primerne prehrane ter ustrezne telesne teže. Spremembe v prehrani in nadzor nad telesno težo imajo pozitivne učinke na nosečnico in potek nosečnosti, pogosto pa ženske ohranijo zdrave prehranjevalne navade tudi po nosečnosti, kar ima dolgoročne učinke na zdravje. Spremembe imajo pogosto pozitiven vpliv tudi na ostale družinske člane in njihovo zdravje.


NAJNOVEJŠI PRISPEVKI